Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Jeroen

08 November 2014 | Thailand, Bangkok

3 en 4 november 2014
Daar zaten we dan op het vliegveld. Het avontuur kon na een half jaar voorbereiden en wachten eindelijk beginnen.
Prima vlucht gehad, waarbij we om 1 uur ‘s nachts nog een 2e warme maaltijd kregen (rare lui die Taiwanesen). Helaas wel allebei maar max 2 uurtjes geslapen dus aardig gesloopt op zoek naar een taxi op de luchthaven van Bangkok. Na een rit van anderhalf uur, die begon met hits van de Backstreetboys en vervolgens steeds zoetsappigere nummers, aangekomen bij het hotel (rijbanen en verdrijvingsvlakken mag je hier blijkbaar negeren en we konden ook gelijk wennen aan het linkse rijden).Hotel zag er goed uit en gelijk even een duik in het zwembad genomen. De ochtend verder redelijk brak en beroerd van de jetlag/vlucht doorgebracht en ’s middags wat rondgekeken in de omgeving van Sukhumvit Road. Was wel even wennen hoor! Dan denk je dat Amsterdam zomers druk is, maar dat stelt vergeleken met Bangkok echt niets voor. 6 baans kruizingen , overal herrie en etensluchtjes. ’s Avonds met zijn 2en 3 heerlijke maaltijden verorbert (we hadden sinds 1 uur snachts eigenlijk niet meer dan een half broodje gegeten dus we hadden nog meer trek dan normaal). Leuk detail: ik bestelde Ice Tea zonder icecubes, kreeg ik een pot normale warme thee. Nouja, dat ging ook best samen met beef noodles en chicken cashew. Van de eigenaar nog een hoop leuke tips gekregen, die we morgen hopen te kunnen gebruiken.

5 november
Heerlijk zo’n jetlag. Mijn biologische klok is zo sterk dat mijn maag zelf midden in de nacht om Nederlandse etenstijd begint te knorren. Verder allebei ook aardig wakker gelegen, maar ondanks dat vol goede moed op stap. Vandaag met de skytrain en vervolgens met de boot over de rivier richting Grand Palace gegaan. Uiteraard eerst nog even rond gedwaald in allemaal leuke kleine steegjes en marktjes wat eindigde in een mooie onderhandeling die een sarong opleverde (die moet je over je korte broek dragen als je de tempels ingaat). Eenmaal bij het Grand Palace aangekomen werden we bijna platgewalst door hordes met Japanners (dachten wij tenminste door het fotogedrag). Dus snel door naar Wat Pho. Dit is een tempelcomplex met een gouden liggende Buddha van meer dan 40 meter groot. Nu zijn wij normaal niet zulke culturele figuren, maar dit maakte wel even indruk. Wat een enorm ding! De rest van het terrein stond ook vol met allerlei buddha’s in alle soorten en maten en verschillende tempels. Het grappige is dat het daar ondanks dat het midden in de stad ligt toch heel rustig is.
Na de lekkerste saté ooit gegeten te hebben hebben we bij Wat Pho een klassieke Thaise massage gehad. Bij het tempelcomplex zit namelijk een eeuwenoude massageschool. Verwacht echter geen lieflijk gekneed, want deze massage is gebasseerd op drukpunten en energiebanen (ofzoiets) waardoor de masseurs (soms met hun volle gewicht) op allerlei punten in je lichaam drukken en vervolgens nog even lekker je wervels laten kraken. Maar het was het waard, daarna een stuk minder stram. (Tenminste dat vond ik, ik werd namelijk door een klein maar sterk Thais dametje gemasseerd. Jeroens masseur was een beer van een Thaise vent die volgens mij ietsje sterker was (of Jeroen wat kleinzeriger dat kan natuurlijk ook).
Dag geeindigd met een duik in het zwembad en wederom een heerlijke maaltijd (best leuk uit eten gaan als een hoofdgerecht 2,50 per persoon kost).

6 november
Vanmorgen vroeg opgestaan want we zouden een 9 uur durende fietstocht bij Co van Kessel gaan doen. Om daar te komen hebben we een stuk met de tuktuk gereisd. Help wat een achtbaan is dat, maar we hebben het overleefd! Met een groep van nog 6 andere Nederlanders en een Brit (die redelijk kon fietsen maar toch erg flatteus in een marktkraampje belandde) gingen we met onze gids Paksoi op pad. Eerst door Chinatown, waar de steegjes soms zo smal waren dat je met je armen wijd beide kanten aan zou kunnen raken. Dwars over de markt en over de visafslag. Er waren zelfs zeepokken. Jeroen probeerde nog aan de 2e gids die mee was en niet zo goed Engels sprak uit te leggen dat de piemel van een zeepok wel 7x zijn eigen lichaamslengte kan aannemen. Volgens mij begreep de gids het niet helemaal want hij keek Jeroen heel raar aan…
Na een tocht door de stad zijn we met fiets en al op de trein gestapt om vervolgens een geweldige fietstocht langs rijstvelden en over hele smalle paadjes langs het water te maken. We kwamen daar langs een tempelschool waar de kinderen bezig waren om een soort mandjes van bananenbladeren met bloemen en wierook op de rivier los te laten. Dit omdat het vandaag een heilige dat was en je op deze manier geluk zou krijgen. Was erg leuk om te zien en de kinderen waren heel erg vrolijk en wilden graag op de foto. Bij een restaurantje wat bijna iets weg had van een Intratuin, maar dan natuurlijk, heerlijk geluncht om vervolgens onze weg te vervolgen.
Helaas kreeg iemand van de groep een lekke band en bleken de gidsen geen pomp mee te hebben. Een gids bleef met de lekke band achter, maar een stuk verderop bleek een soort werkplaats te zijn waar ze wel een pomp hadden. Jeroen is toen met een goede fiets aan de hand naar de gids gereden en met de kapotte fiets aan de hand weer terug. De gidsen bleken alleen geen al te beste bandenplakkers te zijn, waardoor Jeroen een mooi showtje van “hoe maak ik een band in 5 minuten” heeft weggegeven. Gevolgd door luid applaus van de werklieden, gidsen en de rest van de groep konden we weer verder. Nog een stop gemaakt bij een tempel waar geen toeristen waren (die zijn we eigenlijk de hele route amper tegengekomen, omdat we naar allemaal onbekende plaatsen gingen). Bij de tempel alle fietsen op een longtailboat geladen en een geweldige tocht over de rivier terug naar de stad gemaakt. Wat een diversiteit was daar te zien langs die rivier. Van aan elkaar geplakte krotjes tot enorme villa’s. Na nog een ritje met de skytrain en een kleine fietstocht waren we weer op bestemming. 200 foto’s later en een geweldige ervaring rijker waren we na nog een lekker hapje thais eten weer in het hotel.

7 november
De één na laatste dag in Bangkok alweer. Omdat we toch nog wat meer van China Town wilden zien daar maar naar terug geweest. Wat een gekrioel van mensen, brommers, auto’s etc is dat. Volgens mij kan je het zo gek niet bedenken en het is daar te koop. Van dooie varkens en eenden tot gedroogde inktvissen en allerlei kitsche prularia. Om de drukte te ontlopen vervolgens naar Lumphini Park geweest waar we onder een afdakje met wat Thaise bevolking een stortbui hebben afgewacht, terwijl er nog varanen en schildpadden langswandelden. De dag bij het zwembad en een goede maaltijd.
Morgen staat ons weer een flinke vlucht van 18 uur naar Nieuw Zeeland te wachten waar we dan een nacht in een hotel in Auckland slapen en de volgende dag nog een korte vlucht naar Christchurch hebben. Hier halen we ons camperbusje op en kan het volgende avontuur beginnen. Na alle drukte van Bangkok ook wel weer lekker om de natuur in te gaan. Al moet ik eerlijk zeggen dat Bangkok mij positief verrast heeft,ontzettend mee is gevallen en het ook echt niet had willen missen!

• 08 November 2014 - 08:38

Schone Zus En Schone Broer:

Leuk verhaal Sharon! En wat fijn dat Bangkok je positief verrast heeft! Ik hoop dat jullie een goede vlucht hebben en geniet er maar lekker van!! Dikke kus Mireille en Arnaldo

• 08 November 2014 - 10:20

Steven:

Stelletje Hollanders zijn jullie ook met het fietsen;)
    Wel heel vet!!

• 08 November 2014 - 11:06

Wendy:

Wat leuk allemaal! Klink echt heel tof en vooral de zeepok haha, heb het nog even gegoogled en Jeroen heeft nog gelijk ook ;). Fijne reis naar Nieuw Zeeland! xxx

• 08 November 2014 - 15:11

Martijn:

Wat een heerlijk verhaal! Super leuk om jullie ervaringen zo te kunnen volgen. Ik kijk al uit naar het volgende reisverslag. Fijne reis naar Nieuw Zeeland! Xx

• 09 November 2014 - 11:42

Kees Hoofd:

mooi verslag bangkok ik kan er nog veel wat van

• 13 November 2014 - 15:43

Kevin :

Heerlijk om te lezen!geniet ervan met zijn 2tjes!!!