Christchurch, Lake Tekapo, Mt. Cook en Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu Christchurch, Lake Tekapo, Mt. Cook en Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu

Christchurch, Lake Tekapo, Mt. Cook en Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Jeroen

15 November 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

11 november
Op 8 november weer uit Bangkok vertrokken. 3 vluchten en 18 uur later waren we eindelijk in Auckland. Afgezien van wat nare Chinezen (de hond eet netter en met minder geluid) een goede reis gehad. In Auckland waren we aardig gesloopt en daarom ook blij met een nachtje hotel. Na het verorberen van onze eerste Nieuw Zeelandse hamburger en het kopen van een simkaart snel gaan slapen. De volgende dag vertrokken we namelijk al weer vroeg naar Christchurch waar we eindelijk ons campertje op konden halen. En daar begon het avontuur, help, we moesten links rijden. Zonder noemenswaardige ongelukken en met zeer schone ruiten (het hendeltje van de ruitenwisser en de richtingaanwijzer zitten andersom) bij de supermarkt aanbeland, waar we grote inkopen moesten doen. Prijsniveau viel wel wat tegen (2 euro voor een paprika). Verse groente en alcohol zijn best wel prijzig. Biefstuk en BBQvlees valt daarentegen wel weer mee. Dat wordt dus veel BBQen!
Daarna snel de eerste de beste camping opgezocht en de camper een beetje ingericht. Als roosjes geslapen en de volgende ochtend snel op pad.
Na mijn de binnenzool van mijn wandelschoen te hebben laten repareren (waar de lieve schoenmaker niets voor hoefde te hebben) zijn we eerst even Christchurch in geweest. Wat is daar nog veel kapot na de aardbeving van een aantal jaar terug. Het stadscentrum is echt nog een bouwput. Het was dan ook een behoorlijke prestatie dat we daar onze weg in en uit hebben weten te vinden met al die opgebroken straten, en dat dan ook nog met alleen een road atlas. Omdat we toch nog wel iets wilden bekijken zijn we naar de Botanische tuin geweest. Best mooi, maar behoorlijk 65+. Waren hier dus snel weg om het binnenland in te trekken naar Lake Tekapo.
Wat een prachtige reis was dat! Duurde stuk langer dan gepland, omdat we bijna overal wel wilden stoppen om van het mooie uitzicht te genieten. Eerst kwamen we door een stuk agrarisch gebied met enorme sproei-installaties. Vervolgens over een scenic route met groen glooiend landschap en later weer in dorre bergen. Alsof je door Denemarken, Schotland, de Alpen en Italië tegelijk rijdt. Het weer was trouwens net zo veranderlijk als het landschap. Binnen 4 uur hebben we alle temperaturen tussen de 10 en de 25 graden gehad en van stralende zon tot enorme hoosbuien.
Gelukkig kwamen we met een stralend zonnetje (maar wel een heeele koude wind) aan bij Lake Tekapo, een kraakblauw meer met een heel schattig kerkje op de voorgrond. Het schijnt daar heel toeristisch en druk te zijn maar toen wij er waren viel het wel mee. Na even de toerist uitgehangen te hebben op zoek gegaan naar een camping. Campings bij Tekapo waren heel erg duur dus we zijn maar verder gaan kijken. Behoorlijk wat grindpaden later kwamen we bij een prachtig klein campingetje waar niemand was. Hadden bedacht dat dat wel mooi was, maar na nog geen 5 minuten rechtsomkeert gemaakt omdat het er stikte van de vliegen/muggen. Toen een ander verlaten hobbelpad ingeslagen naar een andere campsite. Ook hier was helemaal niemand en daar staan wij nu aan een compleet verlaten Lake Alexandria. Er is hier helemaal niets (zelfs geen drinkwater, maar we hebben een tank en wat flessen), maar we hebben een geweldig uitzicht zo’n 10 meter bij het meer vandaan met uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Het is hier wel behoorlijk koud dus net met thermokleding aan nog snel buiten gegeten en nu heerlijk warm in ons busje. Het is hier zo stil dat Jeroen zich net al schrok van het aanslaan van de koelkast.

12 november
Vannacht was het behoorlijk koud, zeg maar rond het vriespunt. Dat werd dus slapen in thermokleding met dikke sokken en muts op. En zoals elke kampeerder zich vast wel weet te herinneren kwam daar ook het moment dat je toch echt je warme bed uit moet om even te toileteren (nouja er was eigenlijk geen toilet, maar het zal vast duidelijk zijn). Na mezelf dik aangekleed te hebben toch maar naar buiten gegaan. Het was de mooiste sanitaire stop ooit. Wat een sterrenhemel zeg! Bij lake tekapo schijnt het een van de helderste hemels te zijn (er is ook een heel observatiecentrum) dus de hele hemel stond vol met allemaal kleine lichtjes.
Volgende ochtend opgestaan en door de grote hoeveelheid vliegjes die ineens verschenen was gelijk met de camper doorgereden. Op een prachtig plekje aan de rand van lake tekapo ontbeten op een picknicktafel. De ochtend afgesloten met een wandeltocht naar de top van Mount John. Hier een heerlijk stuk taart gegeten met uitzicht op Lake Alexandria, Lake McGregor en Lake Tekapo. Eenmaal beneden de camper volgegooid met boodschappen en benzine om de tocht te vervolgen naar Mount Cook.
Op DOC camping (soort staatsbosbeheer campings met meestal alleen een WC en soms water) White Horse Hill. Nog even snel naar het informatiecentrum gegaan om het weerbericht te bekijken. Dat zag er niet zo florissant uit. Het resulteert erin dat we nu zitten te verkleumen in de camper met buiten ondertussen al 5 cm sneeuw (en de bui is nog niet klaar). Ons Australische overbuurjongetje heeft inmiddels zijn maag volgegeten met dat gekke witte spul wat hij nog nooit heeft gezien. Ik zit nu krampachtig mijn toiletbezoek uit te stellen en me af te vragen wat ik nog meer aan kan doen naast mijn thermo-ondergoed, joggingpak, 2 paar sokken, muts en handschoenen.

13 november
Vannacht een nog mooier toiletbezoek gehad met de melkweg en vallende sterren. Vanmorgen opgestaan met stralende zon. Het is echt bizar hoe snel het weer hier veranderd. Na een ontbijt in de zon begonnen aan de Hooker Valley Track. Een mooie wandeltocht naar een gletsjermeer met ijsschotsen aan de voet van Mount Cook. Aan de rand van het meer even onze bammetjes opgegeten om vervolgens weer terug te gaan naar de camper.
Vervolgens vertrokken naar Cromwell. Hier weer eens een wat luxere camping genomen met een douche. Na een half uur over sport gekletst te hebben met de eigenaar kregen we nog 5 dollar korting ook. En wat was het heerlijk om na 3 dagen geen douche weer eens schoon te zijn. ’s Avonds nog een drankje gedaan in de lokale pub.

14 november
Vandaag rustig aan gedaan. Lekker vers brood gehaald bij een bakkertje en verse groenten+fruit bij een soort boerderijwinkeltje. Vervolgens vertrokken naar Queenstown.
Queenstown was wel even wennen. Het is een behoorlijk toeristisch backpackersoord met over winkeltjes/outdoorshops. Wel een gezellig sfeertje, doet een beetje aan een zomers wintersportdorp denken. Net buiten Queenstown op DOC camping Twelve Miles gaan staan. Mooie camping met uitzicht op het meer en een opzichter die wel wat op een enorme versie van paulus de boskabouter leek, wonend in een verbouwde bus. Wederom erg rustig en duidelijk te merken dat het voorseizoen is. Het waait de laatste dagen overal behoorlijk en het is voor de tijd van het jaar schijnbaar erg koud. Dat werd dus maar binnen in de camper onze enorme biefstuk verorberen. ’s Avonds nog even Queenstown in geweest en vervolgens net op tijd op de camping aangekomen want er barstte een enorme regenbui los die de hele nacht voortduurde.

15 november
Vanmorgen opgestaan met stralende zon en niks meer van de regenbui te merken. Inmiddels ook kennisgemaakt met sandflys. Hele irritante vliegjes die prikken. Nu weer in Queenstown en komende dagen richting Milford Sound.

• 15 November 2014 - 01:37

Martijn:

Wat een heerlijk verhaal! Ik lach me rot! Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Ik kan niet wachten tot ik het zelf een keer kan doen :D Heel veel plezier verder en ik kijk al uit naar het volgende verslag :D XX

• 15 November 2014 - 08:23

Papa En Mama:

Dus nu toch kennisgemaakt met de Santflys haha.....het was fijn jullie gisteren weer even gesproken te hebben. Goede reis verder!! XXX

• 15 November 2014 - 08:29

Corrie En Linze:

Wat een mooi verhaal. alle soorten weer, maar hoop wel voor jullie dat het zonnetje vaker mag gaan schijnen.
    Geniet van de prachtige natuur.

• 15 November 2014 - 12:47

Pa En Ma Oet Hengeloooooo:

mooi verhaal, hopen dat jullie nu een beetje beter weer krijgen. lekker genieten. en toch maar vaker een warme douche nemen. leuk jullie via face time te hebben gesproken.