Sydney en Taipei - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu Sydney en Taipei - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sharon en Jeroen - WaarBenJij.nu

Sydney en Taipei

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Jeroen

16 December 2014 | Australië, Sydney

12 december
Het hotel/hostel bleek er vanmorgen toch nog wel aardig uit te zien. Het is wel een aparte bedoeling, om bij onze kamer te komen moet je trap op, trap af, door een keuken en een washok en vervolgens buitenlangs. Maar de kamer is gelukkig wel aardig ruim met een goed bed en het gedeelde sanitair is netjes en modern.
De ferry vertrekt onderaan de straat en bracht ons binnen een kwartier naar het centrum. De ferrytocht was op zichzelf al een attractie, omdat we langs de Harbour Bridge en het Opera House voeren. Wat een gaaf gevoel was dat, om dat wereldberoemde gebouw ineens in het echt te zien. Het maakte aardige indruk, waardoor we dan ook een tour hadden geboekt voor de binnenkant. Alhoewel we als een stel toeristen met koptelefoontjes op achter de gids aanhobbelden, was het erg leuk en hebben we ook nog het Australisch ballet zien repeteren.
Na de opera house zijn we via de botanische tuinen richting het oudste ziekenhuis van sydney (meer dan 200 jaar oud) gewandeld. Hier was uiteraard niet aan te ontkomen met een dokter als gezelschap, maar het was een erg schattig ziekenhuis om te zien. Een stuk sfeervoller dan de VU, al kan dat natuurlijk snel.
De rest van de middag lekker door de stad geslenterd en ’s avonds in Darling Harbour terecht gekomen. Een leuk wijkje met veel fijne restaurants aan het water en overal straattheater.

13 december
De ochtend begonnen op Paddy’s market. Dit is een leuke bazaar met allemaal snuisterijen. Even lekker gewinkeld en vervolgens de bus naar Bondi Beach gepakt. Wij hebben zelf vaak Bondi Rescue gekeken (programma over de Australische strandwachten wat hier is opgenomen) en het was dan ook erg leuk om dat eens in het echt te zien. Verder is het daar heerlijk vertoeven en mensen kijken. De strandwacht was bezig met trainingen (zwemmen, reddingen, reanimeren, hardlopen etc) en het surfen (en de surfers) was ook wel een blik waard. Vervolgens zijn we langs de kust naar Bronte Beach gelopen en hebben we daar de bus naar het centrum gepakt.
De avond maar weer doorgebracht in Darling Harbour waar deze avond een enorme hoeveelheid vuurwerk de lucht in ging. Hebben we toch nog een beetje oud en nieuw gevoel ;-).
14 december
Vanmorgen vroeg op. Eerst nog even met mijn broertje gefacetimed op de surpriseparty voor zijn 21e verjaardag. Wel raar om de familie te zien aan de andere kant van de wereld, terwijl het hier 28 graden is.
Het verdere plan was om naar de Blue Mountains te gaan, een natuurpark op 2 uur met de trein van Sydney. Eenmaal daar aangekomen werden we bijna platgewalst door de aziaten met hun kamikaze-selfiesticks. Reden te meer om maar een stuk te wandelen aangezien de aziaat vooral in colonnes voorkomt en weigert de groep te verlaten of zich verder dan 100 meter van de bus verwijdert.
De wandeltocht bracht ons van de three sisters (3 grote rotsen) via de giant stairs richting scenic World. De giant stairs waren inderdaad best wel giant en vooral erg steil. De verdere wandeltocht was heerlijk rustig (op wat schreeuwende kakatoe’s na) door eucalyptisch bossen met af en toe een mooi kijkje op de blue Mountains. Scenic World bleek helaas weer een Aziaten invasie te zijn, maar aangezien er geen andere optie was zijn we toch maar met het bergtreintje naar boven gegaan (dit scheen wel de allersteilste te zijn met een hellingshoek van 55 graden).
Na weer 2 uur in de boemeltrein gezeten te hebben zijn we het China Town nog even ingedoken voor een goede Aziatische maaltijd (daar zijn de Aziaten dan weer wel goed in).
Terwijl wij daarna op de ferry naar het hotel aan het wachten waren hoorde Jeroen een bekende stem. Dit bleek een vriend van zijn opleiding te zijn die ook in Nieuw Zeeland was geweest. Toch wel bizar zo midden in Sydney, dus voor morgen maar afgesproken om een bakkie te gaan doen.
’s Avonds was het helaas alweer tijd om de tas in te pakken. Godzijdank konden de tassen nog net dicht.

15 december
Na de tassen achtergelaten te hebben bij de erg aardige receptioniste van het hotel naar Darling Harbour gegaan voor een bak koffie. Aangezien we verder niet echt plannen hadden zijn we daarna naar het Sydney Sealife Aquarium gegaan. Hier hebben we ons wel even vermaakt met allerlei tunnels waar je onder de haaien en andere zeedieren door kon lopen. ’s Middags nog wat door de stad gestruind en uiteindelijk de ferry gepakt om de tassen op te halen. Op de ferry zagen we op het beeldscherm ineens Sydney Live waar verteld werd dat er in Sydney in een cafe mensen gegijzeld waren en dat het Opera House afgesloten was ivm een verdacht pakketje. Toen we naar rechts keken was het inderdaad wel erg rustig bij het Opera House. Wel raar, want het scheen al vanaf 10.00 te spelen en we hadden er helemaal niets van meegekregen. Later hoorden we van Kraak dat er inderdaad een hoop gesloten en afgezet was in de stad. Wij hadden uiteindelijk maar besloten om iets eerder te eten zodat we wat meer speling zouden hebben met het openbaar vervoer en op de luchthaven. We hebben heerlijk in het zonnetje aan de Circular Quay over het water uitgekeken en baalden er wel een beetje van dat het alweer over was.
Vervolgens verliep de reis erg voorspoedig richting het vliegtuig en hebben we een hele goede vlucht gehad met veel slaap.

16 december
Om 4.15 ’s morgens Taiwanese tijd in Taipei gearriveerd. Hier gingen we eerst maar eens proberen aan wat contant geld te komen voor een ontbijt. 3 soorten master/visa/bankkaarten en 3 pinautomaten later bleek dat allemaal niet te werken. Ondertussen waren we toch aardig hongerig, omdat het vliegtuigvoer wederom niet te eten was geweest. Gelukkig was er een Starbucks open waar de visacard werd geaccepteerd zodat we in ieder geval ontbijt hadden.
In Taiwan biedt de regering een gratis 4 uur durende tour aan voor mensen met een lange tussenstop. Deze hadden we met een ander Nederlands meisje die bij ons in het vliegtuig zat maar geboekt. Om 8 uur werden we opgehaald door een hele enthousiaste gids en richting de Zushi (niet te verwarren met sushi) tempel gebracht. De gids wist hier allemaal leuke verhalen te vertellen en bleek heel veel van de symboliek achter al het beeldhouwwerk te weten. We werden nog getrakteerd op Taiwanese croissantjes en een of andere delicatesse die bestond uit gedroogd varkensvlees met amandel en zeewier (wat overigens best lekker was). De tocht vervolgde zich richting het keramiek museum. Dit was iets minder onze ‘cup of tea’ aangezien dit onder andere uit een verzameling spuuglelijke theepotten bestond (klasse rommelmarkt/kringloopwinkel). Ze hebben in Taipei echter wel overal ontzettend goede en gratis wifi dus zo konden we even de updates over de terreur in Sydney lezen en onze mail checken. Uiteindelijk nog langs een oud straatje waar ze keramiek verkochten gereden (en waar we bij een supermarktje eindelijk geld konden pinnen) en daar wat rondgewandeld. Al met al een prima 4 uur vermaak, waarvan de tempel erg leuk was en de rest niet echt ons ding. We kwamen rond 12.30 terug op de airport en hadden dus nog 9,5 uur te gaan. Een Amerikaans meisje van de tour wilde net als het Nederlandse meisje wel met ons mee de stad in. Dit resulteerde erin dat wij in een bus met prachtige gordijntjes en tierelantijnen een uur later bij de Taipei 101 stonden. Dit is de 4e hoogste toren van de wereld met een hoogte van 508 meter. Uiteraard moesten we hier omhoog en ondanks dat het grijs en grauw was buiten toch nog wel wat kunnen zien. De lift naar boven was de snelste ter wereld met een snelheid van 600 meter per minuut (dat voel je wel in je oren). Uiteindelijk onderin de toren wat van de Taiwanese keuken geprobeerd. Het rare is dat er in Taipei bijna niets in het Engels aangegeven staat, maar uiteindelijk toch een kaart met een zeer summiere Engelse uitleg gevonden (er lagen ook kippenklauwen en rare onderdelen van beesten in de vitrines dus een beetje zekerheid was wel fijn). We hebben van alles uitgekozen en gedeeld, maar moet zeggen dat ik de Thaise/Indonesische keuken toch wat smaakvoller vindt. Hier in Taiwan koken ze alles of gooien ze het in een bak bouillon ipv dat ze het bakken. Uiteindelijk ook nog een koude meloenthee met aloe vera jelly geprobeerd. Dit was echt niet te drinken en er dreef een klomp gelatine in die naar hooi smaakte.
Vervolgens moesten we de bushalte vinden. Dit bleek een 45 min durende opgave te zijn. We hebben eerst een Taiwanese student gechanteerd. Hij wilde ons interviewen en wij hebben dat gedaan in ruil voor dat hij ons een stuk op weg zou helpen. Later nog 2 zakenmannen zover gekregen om het laatste stuk mee te lopen. Nu zijn we weer op de airport en hebben we net heerlijk gedoucht in grote en schone douches. Al met al was Taipei leuk om eens gezien te hebben, maar vonden we het wel een beetje een grauwe en grijze stad (misschien had het weer daar ook wel een beetje invloed op). Het miste de levendigheid, de drukte, de kleuren en de geuren van Bangkok. Maar al met al is de 18 uur durende stopover voorbij gevlogen. Er staat ons nu nog 18 uur (met een uurtje pauze in Bangkok) vliegen voor de boeg voor we weer in Amsterdam zijn.

• 16 December 2014 - 21:54

Corrie:

Weer een heel mooi verhaal , jammer jullie reis zit er op. slaap lekker en laatste 18 uur naar amsterdam.
    Vast tot gauw om naar jullie verhaal te luisteren.